Misja przedszkola
W Przedszkolu „PĘPUŚŚWIATA” każdy czuje się jak Pępuś Świata!
Misją Przedszkola „PĘPUŚ ŚWIATA” jest rozwijanie wszelkich umiejętności i talentów dziecka na wszystkich płaszczyznach jego rozwoju. Osiąganie zamierzonych celów jest możliwe tylko wtedy, gdy mały człowiek wzrasta w atmosferze ciepła i zrozumienia, poczuciu miłości, akceptacji, poszanowaniu godności i poczuciu bezpieczeństwa.
Tworzymy atmosferę opartą na wzajemnej akceptacji, szacunku i tolerancji dla indywidualności każdego człowieka. Wspólnie budujemy miejsce, gdzie codziennie chcemy wracać.
Przedszkole „PĘPUŚ ŚWIATA” to miejsce, gdzie w domowej atmosferze i barwnym otoczeniu rozbudzamy wrażliwość dziecka na wartości estetyczne, muzyczne, plastyczne i przyrodnicze.
Wzbogacamy proces poznawania rzeczywistości, umożliwiając indywidualny rozwój osobowości dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.
Chcemy, aby nasze dzieci poznawały świat wszystkimi zmysłami. Aby nauczyły się wyrażać swoje emocje poprzez tworzenie. Zapewniamy warunki do łączenia różnych form ekspresji poprzez wspieranie działań twórczych dzieci w różnych dziedzinach.
Naszym zadaniem jest wspieranie małego człowieka w jego doświadczeniach życiowych i poznawczych tak, aby posiadając poczucie własnej wartości, wiedział, jak bardzo ważny jest dla świata.
Nasze nowatorskie metody pracy z dziećmi oraz wszelkie pomoce dydaktyczne i nauczycielska kreatywność to elementy, które pozwolą nam osiągać zamierzone cele.
W Przedszkolu „PĘPUŚ ŚWIATA” stosujemy partnerski sposób współpracy z Rodzicami, wykorzystując wszelkie środki przekazu informacji w dogodny, szybki oraz komfortowy dla Rodzica sposób.
Zgodnie z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego Przedszkole „PĘPUŚ ŚWIATA” realizuje w ramach poszczególnych obszarów edukacyjnych następujące zadania:
I. Poznawanie i rozumienie siebie i świata
1. Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.
2. Organizowanie działań umożliwiających poznawanie wielowymiarowości człowieka (postrzegam, myślę, czuję, działam).
3. Organizowanie sytuacji pozwalających na poznanie możliwości własnych dziecka i innych ludzi, np. wynikających ze zróżnicowania płci, wieku, stanu zdrowia i doświadczenia.
4. Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
5. Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.
6. Odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy.
7. Wzbudzanie zainteresowań obrazem (ilustracją) i tekstem.
8. Poznawanie, stosowanie, tworzenie symboli i znaków.
9. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania i rozwijania umiejętności czytania i pisania).
10.Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
11.Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:
a) przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie,
b) społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury,
c) technicznej poprzez obserwowanie, manipulowanie, oraz przekształcanie przedmiotów lub zmianę ich ułożenia
w przestrzeni i czasie.
II. Nabywanie umiejętności poprzez działanie
1. Wspieranie samodzielnych działań dziecka.
2. Umożliwianie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
3. Pomaganie dziecku w dostrzeganiu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań.
4. Umożliwianie poznawania i stosowania różnych sposobów rozwiązywania zadań.
5. Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych.
6. Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka.
7. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.
8. Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
9. Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
III. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie
1. Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.
2. Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa.
3. Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych.
4. Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań.
5. Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzanie w kulturę bycia.
6. Umożliwianie dziecku odkrywania znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny.
7. Umożliwianie zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.
8. Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania, i dochodzenia do kompromisu.
9. Tworzenie okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych, ze zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie.
10.Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów.
11.Dostarczanie przykładów i doświadczanie rozwiązywania sytuacji konfliktowych, na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych osób.
IV. Budowanie systemu wartości
1. Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, np. dobro, prawda, miłość, piękno, poprzez:
a) przekaz osobowy nauczyciela,
b) tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
2. Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich, filmowych, próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.
3. Wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania prób samooceny i oceny zachowań innych.
4. Stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji.
5. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, szacunku do pracy swojej i innych.
Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 1999r. zmieniającego rozporządzenia w sprawie podstawy programowej nauczania ogólnego ( DzU nr 2 z 17 stycznia 2000r., poz 18 ).